وام مسکن در ترکیه | با وام مسکن در ترکیه خانه دار شوید

وام مسکن در ترکیه | با وام مسکن در ترکیه خانه دار شوید

فرآیند اخذ شهروندی ترکیه با سرمایه گذاری و مهاجرت به این کشور، با خرید یک ملک به آسانی امکان پذیر است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد، این کشور را برای دریافت پاسپورت و مهاجرت انتخاب کنند.

دریافت وام مسکن در ترکیه، یکی از فرصت‌هایی است که دولت این کشور برای متقاضیان پاسپورت و مهاجرین فراهم کرده است تا بتوانند مانند یک شهروند ترک، خانه‌ای در ترکیه خریداری کنند و حتی پاسپورت ترکیه را دریافت نمایند.

سیاست‌های اعطای وام مسکن در ترکیه تا قبل از سال 2007 تنها مختص شهروندان ترکیه بود. اما تغییر در سیاست‌های دولت ترکیه منجر به باز شدن درب‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی شد و در نتیجه، یک قانون مالی جدید تصویب شد که امکان دریافت وام مسکن برای شهروندان خارجی را فراهم نمود. این تغییرات سیاسی در ترکیه، درب های بازار مسکن را به سرمایه‌گذاران خارجی باز کرد و این امکان را فراهم کرد که آنها نیز بتوانند به سادگی در ترکیه ملک خریداری کنند.

نگاهی کلی به دریافت وام ملکی در ترکیه

بحث دریافت وام مسکن در ترکیه به نظر می‌رسد بسیار ساده باشد، اما در عمل ممکن است برای افرادی که در ترکیه ساکن نبوده و یا با پروسه اداری و بانکی این کشور آشنا نیستند، چالش‌هایی ایجاد شود. به همین دلیل، ما در شرکت کراس بوردر فریدم، سعی کرده‌ایم تا راه را برای شما آسان نموده و در این زمینه، بصورت صفر تا صد شما را همراهی کنیم. فقط کافی است تا با مشاوران سی بی اف ایران تماس بگیرید.

در این مقاله، به طور خلاصه درباره دریافت وام مسکن در ترکیه صحبت می‌کنیم. پس اگر قصد خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به این کشور را از طریق خرید یک ملک دارید، به شدت توصیه می‌شود این مقاله را مطالعه نمایید.

ترکیه با داشتن آب و هوایی مطلوب و مناظر طبیعی دلنشین، فرهنگی نزدیک به فرهنگ ایران، فاصله کم با ایران و ویژگی‌های دیگر، به یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است.

با توجه به اینکه فرآیند دریافت اقامت در ترکیه نسبتاً آسان است و با چالش‌های آنچنانی همراه نیست، برخی افرادی که موفق به دریافت اقامت در کشورهایی مانند کانادا، آلمان، آمریکا و… نشده‌اند، می‌توانند به این برنامه جذاب فکر کنند!

دولت ترکیه راه‌های متعددی را برای مهاجرت به این کشور اعلام کرده است و یکی از این راه‌ها، مهاجرت از طریق خرید مسکن است. در این روش، محدودیت‌ها و حداقل و حداکثر مبالغ سرمایه‌گذاری تعیین شده‌ای وجود دارد که می‌توانید در صفحه شهروندی ترکیه با سرمایه گذاری از آخرین مبالغ، شرایط و نکات مهم این برنامه در سال 2023 آگاه شوید.

دریافت وام مسکن در ترکیه

در حال حاضر، برخی از شرکت‌های سازنده ، به طور مستقیم به خریداران واحدهای در حال ساخت، اعتبار اعطا می‌کنند. برای دریافت اعتبار، تنها نیاز به یک قرارداد فروش از طرف شرکت ساختمانی است که جزئیات پرداخت در آن ذکر شده است و هیچ مدرک اضافی دیگری مورد نیاز نیست. در واقع، نسخه‌های قرارداد و مدارک مربوط به پرداخت‌ها کافی است. به طور معمول، ۴۰٪ از مبلغ کل ملک در زمان عقد قرارداد پرداخت می‌شود و مابقی ۶۰٪ به صورت اقساط ماهانه به مدت ۵ سال تسویه می‌گردد.

در صورتی که باقیمانده ۶۰٪ مبلغ کل در یکسال تسویه شود، بهره‌ای محاسبه نخواهد شد. بهره‌ای که پس از یکسال محاسبه می‌شود، بسته به سیاست سازنده، کمتر از ۲۰٪ خواهد بود. در صورتی که ۵۰٪ از کل مبلغ ملک را پرداخت کنید، سند ملک به نام شما ثبت خواهد شد و به عنوان ضمانت، یک ضمانتنامه بانکی از شما دریافت خواهد شد. باید توجه داشت که این قوانین برای افرادی با سن بین ۲۵ تا ۷۰ سال اعمال می‌شود.

اگر به دنبال خرید خانه در شهرهای استانبول، کوش آداسی، آنکارا، ازمیر و سایر شهرها هستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از دریافت وام مسکن در ترکیه استفاده کنید، زیرا این روش دارای مزایای فراوانی است که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. بازپرداخت وام به مدت 120 ماه (10 سال) بوده و نرخ بهره دریافتی و شرایط آن بسیار مناسب است.
  2. شما می‌توانید تا سقف سه چهارم ارزش واقعی ملک مورد نظر خود را به‌صورت وام دریافت کنید. البته، برای اینکار نیاز به داشتن منابع مالی مناسب به‌عنوان وام‌گیرنده است.
  3. ملکی که قصد خرید آن را دارید، توسط موسسات معتبر بررسی و ارزیابی می‌شود. این موسسات، دارای تاییدیه‌ها و جوازهای مورد نیاز از سوی نهاد CMB (هیئت نظارت بازار سرمایه) هستند.

خرید ملک در ترکیه با وام مسکن

برای افراد خارجی شرایط وام مسکن در ترکیه به این صورت است که نرخ بهره 8 درصد بوده و مدت زمان پرداخت آن بین 10 تا 15 سال است. پس از پرداخت کامل وام، ملک از رهن بانک آزاد خواهد شد.

برای ایرانیانی که می‌خواهند وارد ترکیه شوند و شرایط ورود آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد، نکات زیر مهم است:

اولین نکته برای دریافت وام بانکی برای خرید ملک، میزان مبلغ پیش پرداخت است. در ترکیه، وام مسکن شامل 50 تا 70 درصد ارزش ملک است. بنابراین شما باید مبلغ پیش پرداخت را پرداخت کنید و مابقی مبلغ به صورت وام از بانک دریافت می‌شود.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام مسکن در ترکیه

شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام مسکن از بانک‌های ترکیه عبارتند از:

  • تکمیل فرم‌های بانکی مربوط به وام درخواستی.
  • ارائه اصل و تصویر پاسپورت.
  • داشتن شماره مالیاتی یا Vergi Numarası که از اداره مالیات در ترکیه دریافت می‌شود.
  • تهیه کپی سند ملک مورد نظر به همراه تاییدیه آدرس آن.
  • داشتن گواهی عدم بدهی بانکی از ایران که توسط سفارت تأیید شده باشد.
  • ارائه چاپ حساب بانکی در یکی از بانک‌های ایران.
  • در صورت بودن کارمند یا بازنشسته، ارائه فیش حقوقی معتبر.
  • گزارش معتبری از دارایی‌ها در ایران.
  • گزارش معتبری از میزان درآمد ماهیانه در صورت داشتن شغل آزاد در ایران.
  • نمونه امضاء و تاییدیه آن.

توجه داشته باشید که این مدارک پس از ارائه به بانک، مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت واجد شرایط بودن، وام مسکن به شما اعطا می‌شود. همچنین تمامی مدارک باید ترجمه رسمی شده و به سفارت ترکیه در ایران ارسال شوند.

یک نکته مهم در گرفتن وام بانکی در ترکیه، داشتن حساب بانکی در این کشور است. (نگران این موضوع نباشید! سی بی اف همراه شما است)

در نهایت، اگر تمامی مدارک به درستی ارائه شوند و بانک درخواست شما را تأیید کند، ملک خریداری شده به نام شما ثبت می‌شود. اما تا زمان پرداخت کامل اقساط، ملک در رهن بانک باقی می‌ماند.

بیشتر بدانید: هزینه های زندگی در ترکیه

زندگی مردم در ترکیه

قوانین وام‌ دهی در ترکیه: محاسبه مبلغ وام، نرخ سود و شرایط بازپرداخت

برای محاسبه مبلغ وام مورد نیاز، بر اساس قوانین ترکیه تا سال 2018، 75% ارزش کل ملک می‌توانست مورد تسهیلات وام قرار گیرد. از سال 2018 تاکنون، مبلغ تسهیلات به دو دسته تقسیم می‌شود: تسهیلات تا سقف 50% برای افراد غیرترکیه‌ای و تسهیلات تا سقف 70% برای شهروندان ترکیه. ارزش ملک به طور معمول توسط یک ارزیاب یا کارشناس ملک تعیین می‌شود که توسط بانک معرفی می‌شود. (برای اطلاع از جدیدترین تغییرات و آخرین اخبار، با ما در تماس باشید.)

نرخ سود وام‌ها بسته به بانک، میزان تسهیلات و تعداد اقساط متفاوت است. اگر قرارداد وام شما براساس دلار یا یورو باشد، نرخ سود بین 4.4% تا 7.5% تعیین می‌شود. اما اگر قرارداد وام شما بر اساس لیره ترکیه باشد، سود بانکی به صورت سالیانه حدود 11% تا 15% تعیین می‌شود.

مدت زمان بازپرداخت وام و به عبارت دیگر، مدت زمانی که ملک شما در وضعیت رهن قرار می‌گیرد، برای بیشترین حالت معمولاً 15 سال در نظر گرفته می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان اقساط کمتری و در مدت زمان کمتری استفاده کنید تا علاوه بر کاهش سود سالیانه، مدت زمان وام را نیز کاهش دهید.

بانک‌های ترکیه نیاز دارند مطمئن شوند که شما قادر به پرداخت اقساط وام هستید. بانک‌ها در هنگام درخواست وام، وضعیت اقتصادی شما را بررسی می‌کنند و عواملی از جمله:

  • حقوق قابل اثبات،
  • وام‌های پیشین،
  • پرداخت‌های کارت اعتباری و…

را بررسی می‌کنند. برای تشخیص قابلیت پرداخت وام، بانک‌ها از محاسبات خاصی استفاده می‌کنند. به طور کلی، مخارج ماهیانه شما نباید بیشتر از 33% از کل حقوق شما باشد و این به معنای قابلیت دریافت وام است. همچنین، مبلغ اقساط براساس درآمد شما تعیین می‌شود و در بیشترین حالت نباید بیشتر از 50% از درآمد ماهیانه شما باشد.

ملاحظات دریافت وام مسکن

برای دریافت وام مسکن از بانک‌های ترکیه، ملاحظات زیر باید در نظر گرفته شوند:

  1. سن وام‌گیرنده نباید زیر ۲۵ سال و بالای ۸۰ سال باشد. در صورتی که سن متقاضی بالای ۸۰ سال باشد، ممکن است با شرایط خاصی همچون زمان بازپرداخت کمتر، امکان دریافت وام وجود داشته باشد.
  2. افرادی که مقیم ترکیه هستند، می‌توانند وام را به لیر ترکیه یا به ارزهایی همچون دلار یا یورو دریافت کنند. اما اگر متقاضی وام مقیم ترکیه نباشد، وام‌ها تنها به صورت دلار یا یورو محاسبه خواهند شد.
  3. تمام بانک‌های ترکیه تنها یک نوع تسهیلات مالی به اتباع خارجی برای خرید مسکن اعطا می‌کنند و آن نوع وام رهنی است. در این حالت، شما برای دریافت وام، ملک خود را در قبال مدت زمان بازپرداخت در رهن بانک قرار می‌دهید و سود سالیانه به همراه اقساط را پرداخت می‌کنید.
  4. بانک‌های ترکیه موظف هستند قراردادهای بانکی برای دریافت وام را به زبان مشتری یا به زبان نماینده و وکیل مشتری تنظیم کنند. با این حال، تمام زبان‌ها در تمام بانک‌ها در دسترس قرار ندارند. لذا هنگام جستجوی بانک، به این نکته توجه داشته باشید.
  5. روند دریافت وام در ترکیه حدود ۲ تا ۳ روز زمان می‌برد؛ اما توصیه ما این است که حداقل ۲ ماه قبل از نیاز، برای دریافت تسهیلات اقدام کنید. این زمان کافی است تا در صورت بروز مشکل، به مدت کافی برای حل و فصل آن اقدام کنید.
  6. برای پرداخت اقساط، باید یک حساب بانکی در ترکیه باز کنید. در صورتی که مقیم ترکیه نیستید، دو راه برای شما وجود دارد: شارژ ماهیانه حساب یا پرداخت مستقیم اقساط از کشور خود.
  7. نکته‌ی آخر این است که در صورت تصمیم به تسویه پیش از موعد وام، باید جریمه‌ای برابر با ۱٪ ارزش کل وام (برای اقساط کمتر از ۳۶ ماه) و یا ۲٪ ارزش کل وام (برای اقساط بیشتر از ۳۶ ماه) پرداخت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن در ترکیه

برای دریافت وام مسکن در ترکیه، نیاز به تهیه و ارائه مدارک زیر است:

  1. باز کردن حساب بانکی و داشتن سپرده نقدی: در ابتدا، برای شروع فرآیند دریافت وام، باید یک حساب بانکی در یکی از بانک‌های ترکیه راه‌اندازی کنید و مبلغ سپرده نقدی را به حساب خود واریز کنید.
  2. ارائه سند ملک، تاپو و تاپو دوام بلگسی: برای اثبات مالکیت ملکی که قصد خرید آن را دارید، باید اسناد ملکی مانند سند مالکیت و تاپو را به همراه تاپو دوام بلگسی (اثبات اینکه ملک دارای تمامی مجوزهای لازم است و از نظر حقوقی و قانونی معتبر است) ارائه کنید.
  3. ارائه قبض آب و یا قبض برق: جهت اثبات آدرس محل سکونت خود، باید قبض آب یا قبض برق از محل سکونت فعلی خود را ارائه دهید.
  4. ارائه اقامت ترکیه و اجازه کار: در صورتی که شما به عنوان یک مهاجر غیرترکیه ای قصد دریافت وام را دارید، باید مدارک اقامت ترکیه (مانند کارت اقامت) و اجازه کار معتبر (اگر مشغول به کار هستید) را تهیه و ارائه کنید.
  5. فتوکپی پاسپورت: برای تایید هویت خود، باید فتوکپی صفحه‌ی اطلاعات شخصی و صفحه‌ی ویزای ورود به ترکیه در پاسپورت خود را ارائه دهید.
  6. ضامن (شهروند ترکیه) و یا ضمانت از طریق وجه نقدی در بانک: برخی بانک‌ها ممکن است برای دریافت وام، نیاز به ضمانت کننده داشته باشند. ضامن می‌تواند یک شهروند ترکیه باشد، یا می‌توانید ضمانت وجه نقدی در بانک ارائه کنید.
  7. گواهی اشتغال و درآمد: برای ارائه اطلاعات مربوط به شغل و درآمد خود، باید گواهی اشتغال (مانند سابقه کار یا قرارداد کار) و مدارکی که درآمد شما را تایید کنند، ارائه دهید.

مهم است توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ممکن است در هر بانک متفاوت باشد و برخی از موارد به صورت اختیاری باشد. قبل از شروع فرآیند دریافت وام، بهتر است با بانک مورد نظر خود تماس بگیرید و مدارک دقیق را که برای آنها الزامی است، دریافت کنید.

روش های گرفتن وام مسکن در ترکیه

در حوزه وام مسکن در ترکیه، دو نوع وام برای خانه‌های دسته دوم و خانه‌های نوساز وجود دارند.

  1. وام مسکن برای خانه‌های دسته دوم از طریق خرید ملک

این نوع وام برای خرید خانه‌هایی است که قبلاً ساخته شده و تحت استفاده قبلی بوده‌اند. افرادی که به دنبال خرید خانه دسته دوم هستند، می‌توانند از این نوع وام استفاده کنند. به طور کلی بانک های ترکیه در حدود 75% مبلغ خرید کل خانه را پرداخت می کنند.

  1. وام مسکن برای خانه‌های نوساز از طریق شرکت های ساختمانی

متقاضیانی که قصد خرید خانه ای نوساز در ترکیه و یا قصد پیش خرید یک خانه در ترکیه را دارند، می توانند از طریق شرکت های ساختمانی وام مورد نظر را از بانک های ترکیه دریافت کنند. وام های بانکی از طریق شرکت های ساختمانی در ترکیه بدون بهره بوده و برای یک دوره زمانی 5 ساله مناسب هستند. متقاضی دریافت وام در ترکیه پس از اخذ وام بانکی می تواند پس از پرداخت 70% وام خود سند ملک را از بانک بگیرد.

هر یک از این دو روش گرفتن وام، شرایط و الزامات خاص خود را دارند. همچنین، نرخ بهره‌برداری و مدت بازپرداخت نیز می‌توانند برای هر کدام متفاوت باشند.

انواع وام های مسکن در ترکیه

وام‌های مسکن در ترکیه شامل انواع مختلفی هستند، از جمله:

  • وام مسکن با نرخ ثابت: مدت بازپرداخت حدوداً 20 سال است و نرخ سود ثابت است. ضامن اجباری ندارید، اما بانک‌ها معمولاً ضمانت می‌خواهند. می‌توانید تا 65% ارزش خانه را تامین کنید.
  • وام مسکن بلندمدت: رایج‌ترین نوع وام برای خرید خانه و ملک است. مدت زمان بازپرداخت حداکثر 20 سال است و نرخ بهره متغیر است. نیاز به ضامن و پرداخت هزینه بازپرداخت اولیه ندارید. می‌توانید تا 65% ارزش خانه را تامین کنید.
  • وام مسکن کوتاه مدت: با پرداخت اقساط بیشتر در دوره‌های کوتاه‌تر، به کاهش نرخ بهره بانک تا 40% منجر می‌شود. نیاز به ضامن و پرداخت هزینه بازپرداخت اولیه ندارید. می‌توانید تا 65% ارزش خانه را تامین کنید.

بانک های ارائه دهنده وام به ایرانیان در ترکیه

بانک‌هایی که به متقاضیان خارجی در ترکیه وام ارائه می‌دهند عبارتند از:

  • بانک هالک (Hallkbank)
  • بانک زراعت (Ziraat Bank)
  • بانک واکیف (Vakifbank)
  • بانک آک (Akbank)
  • بانک ایش (Isbank)
  • بانک گارانتی (Garantibank)
  • بانک ملت (Bankmellat)
  • بانک سیتی (Citibank)

با توجه به قوانین بانکداری ترکیه، متقاضیان خارجی می‌توانند برای خرید خانه و ملک، خرید ماشین و وام‌های مصرفی از بانک‌های ترکیه وام دریافت کنند. علاوه بر بانک‌های ترکیه، بانک‌های خارجی نیز به متقاضیان خارجی غیرترک وام‌های مختلف را در ترکیه ارائه می‌دهند.

آیا شهروندان ایرانی می‌توانند برای خرید ملک در ترکیه وام بگیرند؟

شهروندان ایرانی می‌توانند برای خرید ملک در ترکیه وام بگیرند. بانک‌های ترکیه وام مسکن با نرخ سود حدود ۸ تا ۱۲ درصد و با مدت پرداخت ۱۰ الی ۱۵ سال ارائه می‌دهند. این روش سرمایه‌گذاری به شهروندان ایرانی امکان افزایش ارزش ملک در آینده را می‌دهد و بهره‌مندی از سود حاصله نیز امکان‌پذیر است.

برای خرید ملک در ترکیه چه قدر وام می دهند؟

با استفاده از وام مسکن در ترکیه، معمولاً می‌توانید تا حدود 70 درصد ارزش ملک خریداری شده را به عنوان وام دریافت کنید. تنها نیاز به پرداخت 10 درصد از ارزش کل ملک به صورت نقدی دارید و بقیه مبلغ را می‌توانید از طریق وام مسکن تأمین کنید. با این حال، میزان وام قابل دریافت ممکن است تغییر کند و بسته به شرایط مالی و قوانین هر بانک، ممکن است کمتر از 70 درصد باشد. برای دریافت مشاوره قبل از خرید ملک و درخواست وام مسکن در ترکیه، با مشاوران ما در کراس بوردر فریدم میتوانید تماس بگیرید.

نرخ سود وام مسکن در ترکیه چقدر است؟

در ترکیه، نرخ سود وام مسکن در حدود ۸ تا ۱۲ درصد است. با این حال، پرداخت ماهانه اقساط وام مسکن نباید بیشتر از یک سوم درآمد شما باشد. برای اثبات توانایی مالی برای خرید آپارتمان با قسط در ترکیه از طریق وام مسکن، شما باید مدارکی مانند صورتحساب بانکی، گواهی اشتغال به کار و سایر مدارک مورد نیاز را ارائه کنید.

2 پاسخ

  1. با تشکر از پست خوبتون، ممنون میشم در رابطه با کشور ترکیه و شرایط زندگی در استانبول بیشتر مطلب بزارید

    1. سلام وقت بخیر خانم رافضی،
      با تشکر از ارسال پیام به تیم سی بی اف و بازدید از وبسایت ما.
      بله حتما پیام شما را به همکاران شرکت انتقال می دهیم. ممنون از توجه شما به محتوای سایت و بسیار خوشحالیم از اینکه برای شما مفید بوده است.

      لطفا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره واتس آپ ۰۰۹۷۱۵۲۹۹۷۲۱۱۱ خانم ندا مشاور ارشد فارسی زبان ما در ارتباط باشید.

      پیشاپیش از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com