پرتغال برنامه ویزای طلایی خود را به طور کامل لغو خواهد کرد

پرتغال برنامه ویزای طلایی خود را به طور کامل لغو خواهد کرد

عجیب‌ترین اتفاقی که می‌شد به آن فکر کرد، در حال رخ دادن است! ساعاتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی  تلویزیونی، António Costa نخست وزیر پرتغال تایید کرد که دولت وی به برنامه ویزای طلایی پرتغال پایان خواهد داد. این موضوع تنها مربوط به یک روش خاص سرمایه گذاری و اخذ ویزای طلایی پرتغال نبوده و کل برنامه در حال لغو شدن است.

بسیاری از جزئیات این خبر، از جمله اینکه آیا دوره گذار وجود خواهد داشت یا خیر، کاملا نامشخص و مبهم است. Pedro Catão Pinheiro یکی از کارشناسان و متخصصین ویزای طلایی که این کنفرانس مطبوعاتی را به صورت زنده دنبال می‌کرد، نظریات خود را به این صورت با ما در میان گذاشت: “براساس اطلاعاتی که اکنون از این کنفرانس مطبوعاتی (که بیشتر به روزرسانی‌های سیاست‌های مربوط به مسکن را پوشش می‌دهد) به دست آوردم، در یک کلام می‌توان گفت که برنامه ویزای طلایی پرتغال  در حال لغو و بسته شدن است.”

وی افزود، دولت تاثیرات آخرین دور اصلاحات برنامه که در آغاز سال 2022 اجرایی شد را مورد ارزیابی قرار داده و امکان محدود نمودن سرمایه گذاری در املاک و مستغلات داخل کشور را در نظر گرفته بود. با این‌ حال، براساس داده ها و و نتیجه گیری دولت، هیچکدام از اقدامات ژانویه سال 2022، آنها را به اهداف مورد نظر خود نرسانده است.

Pinheiro در ادامه توضیح داد که باتوجه به اعلام نخست وزیر، حدود 98% از تمامی درخواست‌های متقاضیان برای ویزای طلایی این کشور، از روش سرمایه گذاری املاک و مستغلات است. (احتمالا نخست وزیر برای رسیدن به این آمار، بودجه‌های متمرکز بر املاک را نیز در این شمارش گنجانده است). وی همچنین براین نکته تاکید کرد که سرمایه گذاری در اموال غیر منقول (مانند کارآفرینی، انتقال سرمایه و…) بسیار ناچیز و خارج از تصور بوده.

“فایل‌ها و درخواست‌هایی که تا به این لحظه ثبت شده اند، بصورت عادی و معمول به آن‌ها پرداخته خواهد شد؛ اما هیچ برنامه جدیدی وجود نخواهد داشت.”

دولت همچنین تمدید ویزای طلایی حال حاضر به روش سرمایه گذاری در املاک را، مشروط به شرایطی خاص خواهد نمود:

” آن دسته از دارندگان ویزای طلایی (سرمایه گذاری در املاک) واجد شرایط تمدید هستند که خانه، آپارتمان یا ساختمان، اقامتگاه اصلی خود یا فرزاندان سرمایه گذار باشد و یا اینکه سرمایه گذار درحال پرداخت اجاره به یک شخص، با یک قرارداد بلند مدت باشد. درنتیجه اقامت های کوتاه مدت شامل این شرایط نخواهد بود.”

تکلیف سرمایه گذارانی که به روش‌هایی غیر از سرمایه گذاری در املاک  اقدام کرده‌اند چه خواهد شد؟

Pinheiro در خصوص سرمایه گذارانی که از روش‌هایی بجز املاک و مستغلات اقدام کرده‌اند، خاطرنشان کرد:”نخست وزیر پرتغال و وزیر دارایی این کشور به این افراد اشاره کرده و اعلام کردند که ممکن است این افراد ویزای خود را به انواع دیگر ویزا تبدیل کنند. همچنین نخست وزیر، به مجوزه های اقامت اقامت برای فعالیت های فرهنگی اشاره نمود.”

وی در ادامه گفت که هیچ اشاره‌ای به دوره گذار نشده است؛ با این حال، نخست وزیر خاطرنشان کرد که همه این اقدامات و طرح ها، در کنار اقدامات حمایتی حوزه مسکن و املاک، قبل از تصویب و اجرا، در تاریخ 16 مارچ (25 اسفند) برای بحث و بررسی در مجلس ارائه خواهد شد. بنابراین، هنوز خیلی زود است که در مورد جمله بندی دقیق قانون یا حتی زمان اجرایی شدن این اقدامات صحبت کنیم.

Pinheiro همچنین خاطرنشان کرد که اطلاعیه امروز، سوالات مختلفی را ایجاد می‌نماید:

آیا تغییر شرایط ویزای طلایی برای افرادی که قبلا سرمایه گذاری کرده‌اند و تایید شده‌اند، مطابق قانون است یا خیر؟ این یک بحث بزرگ و مهم است که در مجلس برگزار خواهد شد.”

به محض دریافت اخبار و اطلاعات جدیدتر در این زمینه، همه را با شما در میان خواهیم گذاشت. ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com