پیامدهای افزایش میزان سرمایه‌ گذاری در برنامه شهروندی ترکیه

پیامدهای افزایش میزان سرمایه‌ گذاری در برنامه شهروندی ترکیه

سیاست دولت ترکیه برای افزایش حداقل میزان سرمایه‌گذاری

داده‌های افزایش میزان فروش املاک در ترکیه در حالی منتشر می‌شوند که اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه و اخذ شهروندی ترکیه، اکنون باید هزینه بیشتری بپردازند.

بر اساس تصمیم جلسه کابینه، مبلغی که خارجی‌ها باید برای یک ملک بپردازند به 400 هزار دلار افزایش می‌یابد. آنکارا طرح شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری در املاک را در سال 2017 تصویب کرد. یک سال بعد برای جذب خریداران خارجی حداقل قیمت را از 1 میلیون دلار به 250 هزار دلار کاهش داد.

در حال حاضر، اتباع خارجی برای بهره‌مندی از این برنامه نیاز به خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل 250 هزار دلار دارند. بر اساس برنامه‌های دردست بررسی، حداقل سطح سرمایه‌گذاری به 400 هزار دلار یا معادل ارز خارجی افزایش خواهد یافت.

دولت در حال برنامه‌ریزی تغییراتی در برنامه شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک با افزایش حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در املاک توسط اتباع خارجی برای دریافت شهروندی ترکیه است. به گزارش CNN Türk، تصمیم افزایش آستانه سرمایه‌گذاری در جلسه کابینه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پذیرفته شد. متقاضیان تابعیت باید املاک خریداری شده را حداقل به مدت سه سال نگه دارند و این تعهد در اسناد مالکیت املاکی که خریداری می‌کنند منظور می‌شود.

در همین حال، Murat Kurum، وزیر محیط زیست، شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی، پیشنهادات مبنی بر افزایش قیمت مسکن به دلیل فروش ملک به خارجیان را رد کرد. وی در مصاحبه‌ای با CNN Türk می‌گوید: «این درست نیست. حدود 30 هزار تا 40هزار تبعه خارجی سالانه در ترکیه خانه خریداری می‌کنند که این فروش تنها کسری از فروش را تشکیل می‌دهد.»

دلایل افزایش قیمت املاک ترکیه

کارشناسان می‌گویند فروش ملک مسکونی در ترکیه در حال افزایش است زیرا خانوارها بر این باورند که خرید خانه یک سرمایه‌گذاری مناسب برای محافظت در برابر تورم فزاینده است. موسسه آماری ترکیه (TurkStat) اعلام کرده است به دلیل افزایش نرخ تورم در ماه مارس به میزان 60 درصد، فروش مسکن در این ماه نسبت به سال گذشته 20/6 درصد افزایش یافت و به 13،4170 واحد رسید.

رکورد فروش در بحبوحه کاهش عرضه و کاهش سرمایه‌گذاری های جدید به دلیل افزایش شدید هزینه‌ها در صنعت ساخت و ساز به وجود آمده است. متخصصان املاک و مستغلات معنقدند تا زمانی که نرخ تورم بالا بماند، عجله و اشتیاق برای خرید املاک ادامه خواهد داشت.

یک کارشناس املاک در آنکارا، پایتخت ترکیه، در گفتگو با خبرگزاری شین هووا گفت: «مردم برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن پس انداز خود به سمت املاک و مستغلات روی آورده‌اند. امروزه هرکسی که پس انداز دارد یا می‌تواند اقساط چند ساله پرداخت کند، برای خرید ملک به سمت وام بانکی می شتابد.» وی افزود: «بر اساس آمار رسمی، قیمت ها در سه ماهه اول سال 2022 نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش داشته است. با وجود تورم بالا، مردم به عنوان یک سرپناه امن اقدام به خرید املاک و مستغلات می‌کنند.»

علیرغم تورم فزاینده، بانک مرکزی نرخ سیاستی خود را از ماه سپتامبر به میزان 500  واحد کاهش داده و به 14 درصد رسانده است و این سیاست به بهای افت لیر ترکیه تمام شد که از ابتدای سال 2021 تاکنون حدود 60 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. تحلیلگران معتقدند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای تقویت اقتصاد و رشد در بحبوحه نوسانات ارز، روی نرخ‌های کم‌بهره و اعتبارات ارزان قمار می‌کند.

بخش ساخت و ساز ترکیه یکی از ستون‌های مهم رشد این کشور و یکی از موفقیت‌های برجسته اردوغان در دو دهه گذشته بوده است. اگرچه انور ارکان، اقتصاددان ارشد شرکت Tera Securities مستقر در استانبول، می‌گوید: «اما همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش شدید لیر ترکیه در بحبوحه افزایش هزینه‌های مواد خام به این بخش ضربه زده است.»

بر اساس شاخص قیمت املاک مسکونی که توسط بانک مرکزی در ماه فوریه به‌روزرسانی شد، قیمت سالانه مسکن به صورت اسمی 96/4 درصد افزایش یافته است، در حالی که در استانبول، بزرگترین شهر و مرکز مالی کشور، این نرخ 106/3 درصد بوده است.

وقتی به آمار فروش خانه نگاه می‌کنیم، می توانیم نتیجه بگیریم که تقاضا همچنان قوی است. ارکان توضیح می‌دهد که می‌توان این موضوع را به دلایل متعددی مانند نیاز به اقامت و نگاه سنتی به ملک به عنوان یک سرمایه‌گذاری مالی نسبت داد. این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: «قیمت مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ به افزایش قیمت اجاره بها نیز دامن زده و زندگی را برای خانوارهایی که در سال‌های اخیر شاهد کاهش قدرت خرید خود بوده‌اند، دشوارتر کرده است.»

اتباع کدام کشورها بیشترین املاک ترکیه را خریداری کرده‌اند؟

در سال 2021، فروش خانه به اتباع خارجی تقریباً 44 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و در مجموع به 58،576 واحد رسید که معادل 4 درصد از کل فروش خانه در ترکیه است. استانبول اویلن بازار مورد علاقه خریداران خارجی بود. آنها در سال گذشته 26،469 ملک در بزرگترین شهر کشور خریداری کردند. آنتالیا، مقصد تعطیلات معروف در سواحل مدیترانه، با فروش 12،384 واحدی به اتباع خارجی در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن آنکارا پایتخت با 3672 واحد قرار دارد.

ایرانیان سال گذشته بیش از 10 هزار ملک در ترکیه خریدند که در صدر فهرست خریداران خارجی قرار گرفتند، در حالی که عراقی‌ها نزدیک به 8،700 خانه خریداری کردند. روس‌ها با خرید حدود 5400 ملک در جایگاه سوم این فهرست قرار می‌گیرند. اقدامی که ممکن است پاسپورت ترکیه را برای آنها فراهم کند.

داده‌های نشان می‌دهند که فروش املاک مسکونی در ترکیه روند صعودی خود را حفظ کرده و به بهترین قیمت خود در ماه مارس رسیده است، که یکی از دلایل آن افزایش علاقه خریداران خارجی است. این افزایش در بحبوحه کاهش عرضه و افزایش قیمت ها رخ می‌دهد.

موسسه آماری ترکیه اعلام کرده است که فروش املاک به اتباع خارجی در ماه مارس 31 درصد افزایش یافت و به 5567 واحد رسید و شهروندان ایرانی با خرید 784 ملک در ماه گذشته در صدر فهرست قرار گرفتند. عراقی‌ها با خرید 741 واحد و روس‌ها با 547 واحد، بزرگترین خریداران بعدی املاک ترکیه بودند.

بسیاری از روس‌ها و اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار کرده‌اند برای پیوستن به اقوام خود در ترکیه به آنجا فرار کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر اجاره یا خرید املاک را انتخاب نموده‌اند. شرکت‌های املاک می‌گویند روس‌های ثروتمند در حال ریختن پول به بازار املاک و مستغلات در ترکیه و امارات متحده عربی هستند و در پی حمله مسکو به اوکراین و فشار تحریم‌های غرب به دنبال یک پناهگاه مالی هستند. تحریم‌های اعمال شده از زمان تهاجم 24 فوریه شامل محرومیت روسیه از سیستم بانکی سوئیفت و هدف قرار دادن افراد، عمدتاً الیگارشی‌هایی است که نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه محسوب می‌شوند.

در حالی که ترکیه و امارات از حمله روسیه انتقاد کرده‌اند، آنکارا با هر نوع اقدام تنبیهی غیر از تحریم‌های روسیه از سوی سازمان ملل مخالف است. دو کشور روابط نسبتا خوبی با یکدیگر دارند و همچنان پروازهای مستقیم بین آنها در جریان است. آنکارا در تلاش است تا روابط نزدیک خود را با روسیه و اوکراین متعادل کند و خود را به عنوان یک طرف در تلاش برای میانجیگری در موضع بی‌طرف قرار داده است.

دولت سال گذشته اعلام کرد حدود 7000 خارجی از طریق خرید خانه بین سال های 2017 تا 2020 شهروندی دریافت کرده‌اند. Ömer Faruk Akbal، رئیس انجمن تبلیغ املاک و مستغلات در خارج از کشور (GIGDER) می‌گوید که مقررات اصلاح شده ممکن است بر فروش به خارجی‌ها تأثیر منفی بگذارد.وی در مصاحبه با خبرگزاری AA گفت که ترکیه سالانه 7 میلیارد دلار درآمد داشته است و در بین 10 کشور برتر در فروش خانه به خارجی ها قرار گرفته است. به گفته Akbal داده‌های سه ماهه اول تأیید کرده که فروش این صنعت «بسیار موفق» بوده است، صنعت املاک و مستغلات یک هدف درآمد 10 میلیارد دلاری از فروش خانه‌های خارجی را برای امسال تعیین کرده است.

روش‌های دیگر اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

علاوه بر املاک و مستغلات، افراد خارجی با این شرایط نیز واجد دریافت شهروندی ترکیه می‌شوند:

  • خارجی‌هایی که حداقل 500 هزار دلار سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشند،
  • اتباع خارجی که حداقل 50 نفر را استخدام کنند،
  • کسانی که حداقل 500 هزار دلار در بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری نمایند و حداقل به مدت سه سال آن را نگه دارند،
  • متقاضیانی که حداقل 500 هزار دلار بدهی دولتی را خریداری کنند و برای سه سال نگه دارند،
  • یا آنهایی که حداقل 500 هزار دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا صندوق دارایی خریداری نمایند.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در زمینه اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، می‌توانید با کارشناسان کراس بوردر فریدم در امارات، دانمارک و یا کانادا ارتباط برقرار کنید، ما شما را برای انجام بهترین سرمایه‌گذاری‌ها تا دریافت شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری برای خود و افراد خانواده‌تان همراهی خواهیم کرد.

چنانچه سوال، تجربه یا نظری در خصوص اخذ شهروندی ترکیه دارید، در قسمت دیدگاه‌ این مقاله یا در بخش پرسش و پاسخ همگانی وبسایت نیز می‌توانید پرسش‌های خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن‌ها پاسخ گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com