پاسپورت دومینیکا بهتر است یا پاسپورت ترکیه – بخش دوم

پاسپورت دومینیکا بهتر است یا پاسپورت ترکیه – بخش دوم

بخش اول مقاله : پاسپورت دومینیکا بهتر است یا پاسپورت ترکیه – بخش اول

6- رتبه پاسپورت ترکیه و دومینیکا

در سال 2021 پاسپورت دومینیکا رتبه 32 را در میان همه پاسپورت‌های جهان داشت که با لغو روادید بین چین و دومینیکا رتبه این پاسپورت به زیر 32 خواهد رسید و ترکیه در رتبه 53 قرار این فهرست است.

7- نوع تابعیت ترکیه و دومینیکا

هر دو کشور به سرمایه‌گذاران تابعیت مادام العمر اعطا می‌کنند و همان حقوقی را که شامل حال شهروندان ترکیه و دومینیکا از بدو تولدشان می‌شود به ایشان تعلق نیز خواهد گرفت ولی مجموع اعتبار تابعیت دومینیکا بالاتر است.

8- اعضای همراه در پرونده ترکیه و دومینیکا

در صورت اقدام از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه به سرمایه‌گذار امکان همراه کردن همسر و همچنین فرزندان وابسته بالای ۱۸ سال که دارای ناتوانی شدید جسمی یا ذهنی بوده و از نظر پزشکی وابسته باشند داده می‌شود در حالیکه دومینیکا امکان اخذ تابعيت دوم برای همه اعضای خانواده با شرايط استثنايي شامل فرزندان بالغ متقاضی و همسر، والدین، پدر و مادر بزرگ و خواهر و برادر متقاضی و همسر را فراهم می‌نماید.

9- اقامت اجباری در کشور ترکیه و دومینیکا

در صورت اخذ پاسپورت ترکیه از ابتدا شما هیچ اجباری برای زندگی در ترکیه نخواهید داشت. اگر از روش دریافت اقامت یکساله نیز استفاده کنید صرفا نیاز به دو هفته حضور در خاک ترکیه در سال را دارید. اما در نهایت اگر مایل به دریافت پاسپورت دارید می‌بایست در ۵ سال متوالی حداقل یازده ماه در ترکیه بمانید. برای دریافت شهروندی دومینیکا هیچ اجباری به اقامت و حتی دیدار از این کشور وجود ندارد و پاسپورت همه اعضای خانواده نیز در صورت موفقیت پرونده برای ایشان صادر خواهد شد.

10- شرایط پرداخت مالیات ترکیه و دومینیکا

مالکان خانه و آپارتمان در بازار مسکن ترکیه در فاصله ورود تا خروج از این بازار چهار نوع مالیات به دولت پرداخت می‌کنند که شامل «مالیات زمان خرید، مالیات تمبر، مالیات سالانه بر املاک و مالیات بر عایدی سرمایه» است. نرخ این مالیات‌ها به ترتیب 1/5 درصد، ۱۵/ ۰ درصد تا ۷۵/ ۰ درصد، ۱/ ۰ درصد تا ۶/ ۰ درصد و همچنین ۳۵ درصد است. مالیات ۳۵ درصدی بر عایدی سرمایه معمولا به این صورت است که به بخشی از رشد قیمت ملک که بیشتر از تورم عمومی اتفاق افتاده است وضع می‌شود. درحال‌حاضر تورم نقطه‌ای مسکن ترکیه حدود ۳۱ درصد است که خیلی بیشتر از نرخ تورم ۲۰ درصدی این کشور است. بنابراین بخش قابل توجهی از سود اسمی سرمایه‌گذاران ملکی بابت مالیات بر عایدی سرمایه از آنها دریافت می‌شود.

از سوی دیگر دومینیکا، نهایت معافیت و مشوق‌های مالیاتی را برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است. دارندگان پاسپورت دومینیکا معاف از پرداخت مالیات بر ارث، هدیه، سرمایه و یا حتی سود سرمایه، و درآمدهای خارجی هستند. بسته‌های مشوق مالیاتی متنوعی نیز برای کسانی که در کارائیب تجارت کنند نیز در نظر گرفته شده است.

11- تاثیر سیاست بر اقتصاد دومینیکا و ترکیه

اقتصاد ترکیه طی ۵ سال گذشته به خاطر روند افزایش کسری بودجه و کسری تراز تجاری از مسیر توسعه و ثبات خارج شده و به مرور زمان اوضاع متغیرهای کلیدی اقتصاد این کشور وخیم‌تر شده است. مصداق بارز اوضاع وخیم اقتصادی ترکیه، صعود نرخ تورم در سال‌های اخیر و افت شدید ارزش لیر در برابر دلار است.

ترکیه در زمینه سیاست خارجی نیز چندان اوضاع مناسبی ندارد. ماه گذشته پس از قرار گرفتن ترکیه در لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی به دلیل عدم ‌تلاش کافی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم وضعیت اقتصادی ترکیه با سرعت بیشتری تغییر پیدا کرد. این در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر به دلیل کاهش پیاپی ارزش لیر، اقتصاد ترکیه روزهای متفاوتی را تجربه کرده است.

بروز تنش ارزی خصوصاً در کشورهایی که بدهی خارجی بالایی دارند، برای حاکمیت آنها خطر جدی محسوب می‌شود. از همین رو، بانک مرکزی ترکیه اخیراً طی گزارشی اعلام کرده است “میزان بدهی خارجی ناخالص در ترکیه تا پایان ماه دسامبر سال گذشته نزدیک به ۴۳۷ میلیارد دلار برآورد شده که از این میزان ۲۴۷.۶ میلیارد دلار سهم بدهی‌های عمومی دولت بوده است”.

آمار رسمی ثبت شده در سایت مرکز آمار ترکیه حکایت از آن دارد که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، تعداد یک هزار و ۳۲۳ ملک مسکونی شامل خانه و آپارتمان، توسط ایرانی‌ها در این کشور خریداری شد. این میزان خرید ایرانی در بازار مسکن ترکیه هم به لحاظ «حجم بالا» و هم به لحاظ «سهم زیاد» بی‌سابقه بوده و حتی براساس میانگین ماهانه خرید ایرانی‌ها طی ۵ سال گذشته نیز تاریخی بوده است.

برای کسانی که در ترکیه در ملک سرمایه‌گذاری می‌کنند هدف اصلی‌ «سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت» است و در این مسیر اغلب با «نگاه به روند گذشته بازار ملک» و «تعقیب رفتار دیگران بدون تحلیل نتیجه اقدام آنها» حرکت می‌کنند. اما بررسی وضعیت فعلی کشور بیانگر شرایط نامساعد اقتصاد ترکیه برای سرمایه‌گذاری خارجی است به‌ویژه آنکه چشم‌انداز اوضاع اقتصادی در این کشور به‌واسطه «الگوی سیاست‌گذاری که مدام به دنبال دستور کاهش نرخ بهره است» مثبت گزارش نمی‌شود. اخیرا یک نظرسنجی از شهروندان این کشور انجام شد که نشان داد بیش از ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی ندارند.

با در نظر گرفتن این وقایع اغلب کارشناسان اقتصادی آینده مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه ارزیابی نمی‌کنند. این در حالی است که بسیاری هنوز هم اشتیاق خود برای سرمایه‌گذاری در این کشور را از دست نداده و در حال خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند.

در حالیکه بررسی وضعیت سیاسی دومینیکا نشان می‌دهد که این جزیره وضعیت سیاسی متعادل و روابط دیپلماتیک حسنه با بیشتر کشورهای جهان به خصوص ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا، روسیه، چین و انگلستان دارد. شرایط مناسب سیاسی تضمین کننده ثبات اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های تجاری هستند. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران تنها به اخذ پاسپورت دومینیکا اکتفا نکرده و کسب و کار خود را در منطقه کارائیب هم بنیان نهاده و یا توسعه داده‌اند.

مقایسه سریع پاسپورت دومینیکا و ترکیه

مقایسهدومینیکاترکیه
هزینه‌های دریافت پاسپورتاز 100 هزار دلاراز 250 هزار دلار
زمان دریافت پاسپورت4 تا 6 ماه4 تا 6 ماه
کشورهای بدون ویزا (سال 2021)146 کشور114 کشور
رتبه پاسپورت3253
رتبه ثبات سیاسی  (سال2020)1/351/15-
رتبه ثبات اقتصادی (سال 2021)5364
اقامت یا حضور اجباری در کشورندارد11 ماه طی 5 سال
اعضای خانواده همراه در پروندههمه اعضای خانواده(متقاضی و همسر)همسر و فرزندان متقاضی

در مجموع پاسپورت دومینیکا از لحاظ مقرون به‌صرفه بودن هزینه، کشورهای بدون ویزا، رتبه پاسپورت، شرایط مالیاتی، عدم نیاز به اقامت اجباری و تعداد اعضای خانواده که می توانند به پرونده متقاضی اصلی اضافه شوند به مراتب برپاسپورت ترکیه برتری دارد و این کشور از ثبات اقتصادی و شرایط سیاسی بهتری نسبت به ترکیه برخوردار است. از سویی ترکیه به لحاظ نزدیکی جغرافیایی و شباهت‌های فرهنگی و مجاورت اروپا بر دومینیکا برتری دارد اما به نظر می‌رسد از آنجا که روند خطاهای سیاستی در اقتصاد ترکیه ادامه دارد، لازم است سرمایه‌گذاران بازار املاک ترکیه با «نگاه به مسیر پیش‌رو» و البته «تحلیل وضعیت گذشته» تصمیم‌گیری کنند.

آنچه مسلم است شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌بایست نیازها و شرایط خاص خود را مدنظر قرار داده و گزینه سرمایه‌گذاری را با وسواس، نگاه به آینده، دقت فراوان، نیاز خود و خانواده و مشاوره با متخصصین حرفه‌ایی و با تجربه انتخاب نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ شهروندی دومینیکا و یا ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانید با کارشناسان کراس بوردر فریدم در امارات، دانمارک، قطر و یا کانادا ارتباط برقرار کنید. ما شما را برای انجام بهترین سرمایه‌گذاری‌ها تا دریافت پاسپورت دوم برای خود و افراد خانواده‌تان همراهی خواهیم کرد.

چنانچه سوال، تجربه یا نظری در خصوص پاسپورت دوم، اخذ شهروندی دومینیکا و ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری و یا دریافت کارت اقامت دارید، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com