ضعیف‌تر شدن وانواتو در رقابت با برنامه شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری

ضعیف‌تر شدن وانواتو در رقابت با برنامه شهروندی دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری

اتحادیه اروپا در مارس سال جاری، اعلام کرد که توافقنامه لغو روادید خود با وانواتو را تا حدی به حالت تعلیق در می‌آورد. دارندگان پاسپورت وانواتو (ni-Vanuatu)  اجازه داشتند بدون ویزا از منطقه شنگن اروپا بازدید کنند، اگرچه ذی‌نفعان امیدوار بودند که بتوانند از طریق گفتگوی دوجانبه از وقوع این فاجعه جلوگیری کنند، اما این تعلیق در نهایت در تاریخ 4 می اعمال شد.

وزارت دارایی و خزانه‌داری وانواتو (DoFT) در اولین گزارش اقتصادی شش ماهه خود از زمان تعلیق معافیت ویزا، ارقامی را فاش کرد که نشان می‌دهد تأثیر درآمدهای مرتبط با سرمایه‌گذاری بر شهروندی، زیاد و آنی بوده است:

برنامه‌های CBI این کشور مجموعاً 2.07 میلیارد VUV (واحد پول وانواتو معادل حدود 16.4 میلیون دلار آمریکا) درآمد این کشور را در سه ماهه دوم سال افزایش داد که نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 34 درصد کاهش داشته و پایین‌ترین رقم سه ماهه از سال 2018 است.

DoFT همچنین گزارش داده است که در نیمه اول سال 2022، برنامه حمایت از توسعه وانواتو (VDSP) و برنامه مشارکت وانواتو (VCP) در مجموع 4،705.9 میلیون VT جمع‌آوری کرده‌اند که 48.7 درصد از هدف بودجه 9،659.6 میلیون VT است. 16.8 درصد کمتر از رقم 5،654.2 میلیونVT است که تا ژوئن سال گذشته جمع‌آوری شده بود.

DOFT  با اشاره به اینکه در حالی که برنامه دریافت شهروندی وانواتو از طریق سرمایه‌گذاری یک «ابتکار درآمدزای عمده برای دولت در پنج سال گذشته» بوده است، هشدار داد که با توجه به برخی از موانع اصلی که برنامه‌ها تاکنون از سر گذرانده‌اند، بعید است که برای سال 2022 چنین باشد».

 

DOFT  به سه دلیل خاص برای کاهش درآمد  CBIاشاره کرده است:  

  • قطع رابطه بانکداری طرف معاملات در سال 2021،
  • تعلیق اخیر برنامه لغو روادید اتحادیه اروپا،
  • و عدم تداوم سیاست «تغییر نام» تحت قانون ثبت احوال.

این سه تغییر در حال حاضر از جمله تغییرات عمده سیاستی هستند که تأثیر قابل توجهی بر میزان درآمد جمع‌آوری شده داشته و ممکن است همچنان نیز ادامه یابد. بعید به نظر می‌رسد که برنامه جدید گزینه املاک و مستغلات (REO) نیز با توجه به پتانسیل درآمد مستقیم بسیار پایین آن، بتواندکسری درآمد را جبران کند.

کاهش درآمد همچنین باعث شده است که نسبت درآمد دولت از CBI به کمتر از 30 درصد (28.89 درصد) در سه ماهه دوم برسد که این اولین بار از سال 2018 است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

درآمد CBI  به احتمال زیاد در وانواتو بیشتر هم کاهش خواهد یافت. در نظر بگیرید که تعلیق تنها از 4 ماه مه تاکنون اعمال شده است، یعنی دو سوم از سه ماهه دوم، و زمان رسیدگی به درخواست‌های شهروندی معمولاً بیش از سه ماه است. میزان واقعی تأثیر تعلیق بر درآمد دولت در وانواتو تنها زمانی آشکار می‌شود که گزارش‌های مربوط به سه ماهه سوم هم منتشر شود.

اکنون به نظر می‌رسد که با تداوم این مشکلات، وانواتو که یکی از مقاصد بسیار پرطرفدار و آسان برای سرمایه‌گذاران در برنامه‌های اخذ پاسپورت دوم بود، همچنان به رتبه‌های پایین تر سقوط خواهد کرد و جایگاه‌های برتر همچنان در اختیار برنامه‌های قدرتمندی چون دومینیکا و دیگر کشورهای منطقه کارائیب خواهد بود. دومینیکا برای ششمین سال متوالی با قدرت رتبه اول بهترین برنامه اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری را بر اساس رتبه‌بندی مجله معتبر مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری  PWM در سال 2022  به دست آورد، پس از آن گرانادا در رتبه دوم و سنت لوشیا در جایگاه سوم قرار گرفتند. وانواتو که در سال 2021 در جایگاه چهارم قرار داشت در رتبه‌بندی سال 2022 دو پله نزول کرده و در جایگاه ششم ایستاده است.

دومینیکا در بهبود برنامه CBI و قدرت پاسپورت پیشرفت چشمگیری داشته است و توانسته است به خوبی در زمینه‌های زیر امتیازات بالایی را به دست آورد تا در رتبه اول جدول قرار گیرد:
  • برنامه کم هزینه و مقرون‌به‌صرفه برای خانواده‌ها،
  • معافیت جدید ویزا به چین،
  • ارتقاء استانداردهای امنیتی به پاسپورت بیومتریک،
  • بازار املاک بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری در هتل‌ها(پروژه‌های مورد تایید دولت)،
  • استفاده بسیار عالی از بودجه CBI در توسعه پایدار،
  • انجام دقیق بررسی سوابق متقاضیان،
  • کمک‌های کنسولی بسیار کارآمد در خارج از کشور برای شهروندانش.

اگرچه از آنجایی که فرصت‌های خوب همواره ماندگار نیستند، فرصت دریافت پاسپورت استثنایی دومینیکا نیز متاسفانه دستخوش تغییرات مهمی شده است که از آن میان می‌توان به تغییر قوانین اضافه‌کردن پدر و مادر و خواهران و برادران به پرونده متقاضی اصلی اشاره کرد که در میانه ماه آینده اجرایی خواهند شد. بنابراین فرصت بسیار کمی برای متقاضیان باقی مانده است تا پیش از اجرای رسمی تغییرات درخواست خود را ثبت نمایند.

علاوه ‌براین در صورتی که تمایل دارید برای دریافت پاسورت دوم از طریق سرمایه‌گذاری اقدام نمایید، به شما توصیه می‌کنیم که همواره از مشاورین مجرب و مورد اعتماد کمک بگیرید و در دام سودجویانی که پیشنهاد مبالغ پایین‌تر از تعرفه‌های اعلام شده توسط دولت می‌دهند نیافتید و آینده سبد سرمایه‌گذاری و شهروندی خود را به خطر نیاندازید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری، می‌توانید با کارشناسان کراس بوردر فریدم در امارات، دانمارک و یا کانادا ارتباط برقرار کنید، ما شما را برای انجام بهترین سرمایه‌گذاری‌ها تا دریافت پاسپورت دوم برای خود و افراد خانواده‌تان همراهی خواهیم کرد.

چنانچه سوال، تجربه یا نظری در خصوص اخذ شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری دارید، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com