بی‌تاثیر بودن افزایش مبلغ سرمایه‌گذاری بر میزان محبوبیت برنامه شهروندی ترکیه

بی‌تاثیر بودن افزایش مبلغ سرمایه‌گذاری بر میزان محبوبیت برنامه شهروندی ترکیه

روز 14 ژوئن 2022، افزایش رسمی حداقل میزان سرمایه‌گذاری در گزینه املاک و مستغلات برنامه شهروندی ترکیه (CIP)  از 250 هزار دلار آمریکا به 400 هزار دلار آمریکا اعلام گردید. دولت ترکیه ضمن اعلام افزایش قیمت، قبل از اجرایی شدن آن به متقاضیان یک ماه مهلت اعطا کرد. اکنون بسیاری در فکر این هستند که این تغییر چگونه بر خود برنامه تأثیر می‌گذارد.

CIP  ترکیه ثابت کرده است که محبوب‌ترین شهروندی جهان از طریق برنامه سرمایه‌گذاری است و ده‌ها هزار متقاضی اصلی (اطلاعات دقیق منتشر نشده است) و اعضای خانواده آنها را در یک بازه زمانی بسیار کوتاه از زمان شروع آن در سال 2017 تابعیت دریافت کرده‌اند. بعید است که تغییر در حداقل میزان سرمایه‌گذاری نیاز سرمایه گذاری موقعیت آن را تغییر دهد.

افزایش قیمت منطقی

از قضا، این اولین تغییر در حداقل میزان سرمایه‌گذاری برای املاک و مستغلات، از 1 میلیون دلار به 250 هزار دلار آمریکا در سال 2018 بود که باعث محبوبیت CIP ترکیه شد. اما بعید است که این تغییر اخیر چنین تأثیری داشته باشد. در نهایت یک شباهت اصلی بین هر دو تغییر قیمت (کاهش قیمت در سال 2018 و افزایش قیمت امروز) وجود دارد. هر دو منطق دارند.

کاهش قیمت در سال 2018، CIP ترکیه را با بقیه گزینه‌ها در سراسر جهان مطابقت داد، در حالی که قیمت فعلی از نظر حساب و کتاب تورم، نوسانات ارز و رشد طبیعی بازار املاک در ترکیه به طور کلی و در استانبول به طور خاص منطقی به نظر می‌رسد.

افزایش 150 هزار دلاری نیز کاملاً با تورم همخوانی دارد، و در شرایطی که لیر ترکیه (TL) دائماً در نوسان است، منطقی است. برای سازندگان املاک ترکیه‌ای که تمام تراکنش‌های داخلی و داخلی خود را به لیر ترکیه انجام می‌دهند، افت اخیر در واحد پول ملی آنها باید در قوانین شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، که قیمت برنامه را به دلار آمریکا ارائه می‌دهند، نشان داده شود.

این افزایش قیمت، نوسان ارز و همچنین نرخ تورم ملی و جهانی را جبران می‌کند، اما مهم‌تر از آن، منعکس‌کننده رشد بازار املاک و مستغلات ترکیه است.

بازار مسکن در ترکیه و به طور خاص در استانبول که محبوب‌ترین مقصد سرمایه‌گذاران در این برنامه است به رشد سالم و طبیعی خود ادامه می‌دهد. در واقع این بازار آنقدر پویا است که خواندن تحلیلی در مورد آن چالش برانگیز است.

تحلیلگران بازار مسکن نرخ های متفاوتی از رشد سال به سال در استانبول ارائه می‌دهند، اما اتفاق نظر بر این است که نرخ واقعی چیزی بین 28 تا 33 درصد است و بازار املاک و مستغلات ترکیه در حال تبدیل به یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد جهان است.

این رشد نشانه‌ای از تقاضای تمام‌نشدنی برای املاک و مستغلات در استانبول است، تقاضایی که بازار به سختی می تواند به آن پاسخ دهد. این افزایش قیمت فقط ارزش واقعی املاک و مستغلات در بازار را منعکس می‌کند و در پارامترهای شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری منطقی است، تیمور پولدینگ، یکی از شرکای موسس CIP ترکیه، به طور کارشناسانه‌ای در این مورد توضیح می‌دهد:

«بازار مسکن استانبول یکی از پویاترین بازارهای جهان است که از نظر جاذبه جهانی مشابه بازارهای لندن و نیویورک است. تفاوت اصلی این است که ما فقط شاهد رشد انفجاری آن هستیم.»

پولدینگ در ادامه به بحث درباره تاثیر مثبت این افزایش بر متقاضیان شهروندی ترکیه پرداخت و اظهار داشت برنامه شهروندی ترکیه از این نظر استثنایی است که متقاضیان واقعاً می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات خود سود ببرند، به ویژه هنگامی که ROI (بازگشت سود سرمایه) سالانه و نرخ‌های افزایش نهایی را ترکیب می‌کنند. به هر حال سرمایه‌گذاران تا چندین برابر حداقل میزان سرمایه موردنیاز هزینه می‌کردند.

پولدینگ خاطر نشان می‌کند که سودآوری تنها در صورتی کار می‌کند که خود سرمایه‌گذاری منطقی باشد و یافتن املاک و مستغلات عالی در استانبول به قیمت 250 هزار دلار «واقعا دیگر واقع بینانه نیست.» او می افزاید: «توجه کنید برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری مناسب در یکی از مطلوب‌ترین بازارهای مسکن در جهان هستند،  حداقل میزان سرمایه گذاری قبلی بیشتر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف بود تا کاری هوشمندانه.»

«بیشتر مشتریان ما هرگز به حداقل‌ها راضی نبودند، و در عوض املاک و مستغلات درجه یک را با دو  و گاهی حتی سه برابر حداقل خریداری نمودند، زیرا سرمایه‌گذاری خوبی بود، نه فقط صرفا راهی برای اخذ شهروندی. ما همچنین شاهد انبوهی از مشتریان بوده‌ایم که به دنبال گزینه‌های املاک لوکس در استانبول و بدروم به ارزش میلیون‌ها یورو هستند، بنابراین این برنامه در بین ثروتمندان جهان نیز بسیار محبوب است.»

پولدینگ توضیح داد که چرا معتقد است این افزایش به نفع سرمایه‌گذاران بالقوه است و گفت: «سرمایه‌گذاران چیزی ملموس و قابل فروش مجدد برای کسب سود می‌خواهند. ملک خوبی در قلب لندن، نیویورک یا هنگ‌کنگ با 400 هزار دلار آمریکا پیدا نخواهید کرد، اما در استانبول که به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی جهان است، می توانید. با افزایش حداقل سرمایه‌گذاری، دولت ترکیه سرمایه‌گذاران را با گزینه‌های ملکی بهتر موجود در ترکیه هماهنگ کرده است و هنگامی که آنها ببینند ارزش پول خود را بهتر می‌کنند، محبوبیت CIP همچنان رو به رشد خواهد بود.

شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری، با تاکید بر «سرمایه‌گذاری»

پولدینگ اشاره کرد که تغییر قیمت اخیر تأثیر چندانی بر مشتریان فعلی او نداشته است:

«مشتریانی که ما در حال حاضر به دنبال املاک برای آنها هستیم، به دنبال بهترین چیزی هستند که بازار ترکیه در استانبول و بدروم ارائه می‌دهد، و تغییر قیمت بر آنها تأثیری نداشته است زیرا آنها قبلاً دارایی‌هایی با ارزش بیشتر از حد جدید را مشاهده کرده‌اند. هدف اصلی آن‌ها گرفتن شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری‌هایی است که برای آنها نفع مالی داشته باشد، و تغییر اخیر کوچک‌ترین تغییری در ذهنیت آنها ایجاد نکرده است.»

قانون جدید درها را برای متقاضیان شهروندی ترکیه باز کرده است تا از گزینه‌های املاک و مستغلات استفاده کنند که معمولاً خارج از محدوده ارزش گذاری 250 هزار دلار آمریکا بودند و این امر می‌تواند منجر به رشد حتی بیشتر در بازار مسکن ترکیه و در نتیجه بازدهی بیشتر برای کسانی که اکنون خرید می‌کنند، شود. علاوه بر این، ترکیه به متقاضیان CIP چیزی منحصر به فرد ارائه می‌دهد، زیرا خود این کشور در حال تبدیل شدن به ابرقدرت منطقه‌ای است و به متقاضیان یک خانه دوم واقعی ارائه می‌دهد.

تقاضای انجمن وکلای ترکیه برای لغو قانون اعطای شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

اتحادیه کانون وکلای ترکیه از شورای دولتی، دادگاه عالی اداری این کشور خواسته است تا به تابعیت این کشور از طریق برنامه سرمایه‌گذاری پایان دهد، زیرا این انجمن می‌گوید «این برنامه هیچ گونه مبنای قانونی ندارد.»

این برنامه تنها طی چند سال پس از افتتاح چندین میلیارد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و همچنین ذخایر ارزی بسیاری برای ترکیه به ارمغان آورده است. دولت اخیراً حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری خود را از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش داده است.

اتحادیه کانون وکلای ترکیه معتقد است که اصلاحات قانون شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری توسط فرمان رئیس جمهور مغایر قانون اساسی است زیرا قانون شهروندی کشور و مقررات مربوط به آن صراحتاً اجازه اعطای شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «قانون اساسی جمهوری ترکیه تاکید می‌کند که شرایط اخذ تابعیت باید از طریق قانون تعیین شود.» این انجمن مفهوم شهروندی را بیانگر «پیوند و تعهد حقوقی و سیاسی به دولت» توصیف کرد و استدلال کرد که اعطای ارزش مالی خاص به آن «مفهوم شهروندی را انتزاعی و از ماهیت آن بیگانه کرده است.»

این استدلال اخیر، که یک استدلال اخلاقی است، احساساتی را که توسط مخالفان CBI بیان شده است به طور گسترده‌تری منعکس می‌کند. تابعیت به نحوی فراتر از یک وضعیت قانونی است و نباید کالایی شود.

در مجموع ترکیه دارای تنها برنامه شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم بدون نیاز به اقامت قابل توجه است که به سرمایه‌گذاران فرصتی برای زندگی در یک قدرت اقتصادی و سیاسی جهانی می‌دهد. بقیه CIP ها در جهان منحصر به کشورهایی می شوند که بیش از 650 هزار نفر جمعیت ندارند. استانبول به تنهایی بیش از 15 میلیون نفر را در خود جای داده است. این کشور دارای زیرساخت‌های عالی و بخش خدمات مالی برجسته است و فرصت‌های زیادی برای ارائه دارد. اما از سویی همواره تغییرات ناگهانی قانونی در کمین هر نوع سرمایه‌گذاری خارجی هستند و سرمایه‌گذاران باید همواره خود را در مورد اخبار و مباحث قانونی کشورهایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند به روز نگه دارند.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در زمینه شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری ، می‌توانید با کارشناسان کراس بوردر فریدم در امارات، دانمارک و یا کانادا ارتباط برقرار کنید، ما شما را برای انجام بهترین سرمایه‌گذاری‌ها تا دریافت شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری برای خود و افراد خانواده‌تان همراهی خواهیم کرد.

چنانچه سوال، تجربه یا نظری در خصوص اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری دارید، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com