مهاجرت آمریکایی ها به پرتغال: به سادگی بیان آن نیست (بخش اول)

مهاجرت آمریکایی ها به پرتغال: به سادگی بیان آن نیست (بخش اول)

آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و کشورهای شوروی سابق بازارهای سنتی مهاجرت از طریق سرمایه­ گذاری را تشکیل می­ دهند. طی سال­ های گذشته آمریکای شمالی به طور روزافزون به بازار جدید آنها تبدیل می‌­شود. این امر تا حدی به خاطر افزایش چشمگیر فعالیت­های سیاسی احزاب در ایالات متحده می‌­باشند.

افراد فعال در بازارهای سنتی طی دهه­ها یا حتی نسل­ها درگیر چنین مسائلی هستند. اما اتباع آمریکا به تازگی با موضوع شهروندی و اقامت دوم آشنا شده­ اند. . این مجموعه از مطالب سرآغاز بخش جدیدی در CBF است. امیدواریم پیچیدگی‌های خاص ایالات متحده در خصوص مهاجرت و شهروندی را بطور کامل توضیح دهیم. این پیچیدگی­ ها به دلیل قوانین مالیاتی، اوراق بهادار، قوانین مهاجرت و شهروندی آمریکا به وجود آمده است.

مسائل و مشکلات متعددی برای اتباع آمریکا مقیم خارج ایجاد می­ شود. آمریکایی­ هایی که دارایی در خارج از کشور دارند، درگیر مسائلی از قبیل مالیات شهروندی، اقامت و FATCA می­‌شوند. همچنین اتباع آمریکا با مسائلی در خصوص حفظ دارایی‌های خود خارج از کشور و وضعیت اقامت در آمریکا روبرو هستند. بطور خلاصه در چارچوب مهاجرت از طریق سرمایه­ گذاری به موضوع استثناهای مربوط به آمریکا می‌­پردازیم.

3 نگرانی خاص اتباع آمریکا در زمان نقل مکان به پرتغال

پرتغال به سرعت به یک مقصد برتر برای آمریکایی‌های مشتاق سفر به آب‌های بین‌المللی تبدیل می‌­شود. همچنین آمریکایی‌هائی که علاقمند به مسافرت های پی در پی هستند، پرتغال را به عنوان مقصد انتخاب می‌­کنند. این کشور دارای جمعیت محلی دوستانه و سطح پایین جرم و جنایت است. پرتغال مناطق وسیعی از خط تماشایی ساحل اقیانوس اطلس و شهرهای پر رونق را در خود جای داده است. این کشور به مقصدی طبیعی برای آمریکایی­ های علاقمند مهاجرت بدل شده است. بخشی از دلائل این امر دمای نسبتاً گرم، فعالیت های تفریحی فراوان، دانش گسترده زبان انگلیسی در میان مردم محلی و هزینه نسبتاً پایین زندگی می‌­باشند.

برنامه ویزای طلایی راهی برای دریافت مجوز اقامت پرتغال است. این برنامه در بازه­ های زمانی دو ساله تمدید می‌­شوند. متقاضیان این برنامه می‌­توانند پس از پنج سال به اقامت دائم یا حتی تابعیت پرتغال دست یابند. برنامه ویزای طلایی پرتغال شامل گزینه­های مختلف و متنعی می­باشد. این گزینه­ها شامل سرمایه­گذاری در املاک جدید یا بازسازی شده، صندوق­ های سرمایه­ گذاری خطرپذیر و سرمایه­ گذاری در زمینه های فرهنکی مانند تولید فیلم و تلویزیون است. تا به امروز، گزینه املاک محبوب­ ترین مسیر جهت اخذ اقامت بوده است. تقریباً نه مورد از هر ده درخواست اخذ اقامت در این زمینه ثبت شده‌­اند. در ژانویه 2022 محدودیت­‌های جغرافیایی برای سرمایه­ گذاری در املاک اعمال شد. بعد از آن تاریخ، بسیاری از مهاجران و سرمایه گذاران آمریکایی به گزینه صندوق ­های سرمایه گذاری علاقمند شده ­اند.

بدون توجه به مسیر انتخاب­ شده برای اخذ ویزای طلایی پرتغال، درک فرآیند اقدامات مهاجرتی برای شناسائی مسائل آمریکایی­ های مهاجر الزامی است. از اولین مراحل ارائه درخواست مهاجرت، اخذ شماره شناسائی مالیاتی توسط متقاضی می­ باشد. این امر پیش نیازی برای ارائه اظهارنامه افشاء، شناسائی مشتری و افتتاح حساب بانکی در پرتغال است. تمام مسیرهای تائید صلاحیت اخذ ویزای طلایی مستلزم آن است که سرمایه ­ها بهاین حساب بانکی جدید پرتغال ارسال شوند. اخذ شماره شناسائی مالیاتی و افتتاح حساب بانکی قبل از نقل مکان به پرتغال انجام می ­شوند.

موضوع شماره 1 – ارائه گزارش حساب بانکی خارجی به ایالات متحده

اولین مسئله مالیاتی ایالات متحده پس از افتتاح و تکمیل موجودی حساب بانکی در پرتغال رخ می­دهد. این امر به دلیل  الزام به گزارش حساب ­های بانکی خارجی اتفاق می­ افتد. بر اساس قوانین ایالات متحده، هر شهروند یا مقیم ایالات متحده که دارای منافع مالی، اختیارات امضایی یا حساب­های مالی خارجی است، باید گزارش فوق را ارائه نماید. اگر موجودی  حساب­های مالی خارجی بیش از  000,10 دلار آمریکا در هر روز از سال باشد، باید یک گزارش ارائه شود.

هر یک از برنامه ­های اخذ ویزای طلایی نیاز به سرمایه­ گذاری در حدود چند صد هزار دلار دارد. از این رو همواره تعهد به ثبت گزارش موجودی حساب‌­های بانکی وجود دارد. اگر موجودی حساب بانکی خارجی مالیات ­دهنده آمریکائی دارای بیش از 000,10 دلار آمریکا در طول سال باشد، آنها باید گزارش ارائه نمایند. در این زمینه محل اقامت دلیل عدم ارائه گزارش نخواهد بود.

مالیات­ دهندگان آمریکائی جهت ارائه گزارش موجودی حساب­های خود، را با فرم شماره 114 FinCEN را از طریق الکترونیکی به وزارت خزانه­ داری ارسال می­‌نمایند. همچنین آنها در جدول B اظهارنامه مالیات بر درآمد شماره IRS1040  یا IRS1040NR به سوالات 7a و 7b پاسخ می­‌دهند. پاسخ به این سئوالات مشخص می­‌کند که مالیات­دهنده حساب بانکی در خارج دارد یا خیر.

در صورتی که فردی نتواند گزارش موجودی حساب خود را ارائه نماید و عدم ارائه گزارش عمدی باشد، مشمول پرداخت جریمه 000,100 دلار آمریکا می­ شود. ممکن است مبلغ جریمه 50 درصد از مبلغ موجود در حساب گزارش نشده باشد. در این شرایط جریمه بیشتر اعمال می ­شود. سرمایه مورد نیاز برای صندوق یا گزینه­ های جدید املاک حداقل 000,500 دلار آمریکا است. این امر بدان معناست که جریمه فرد خاطی می­تواند 250,000 دلار یا بیشتر از آن باشد.

IRS  ثبت گزارشات مالی را بطور جدی پیگیری می ­کند. در این راستا جریمه­ های بیشتری برای افراد خاطی در نظر گرفته می­‌شوند. وزارت دادگستری آمریکا در خصوص رسیدگی به پرونده ­های افراد بی توجه به ارائه گزارشات مالی به موفقیت­ های قابل توجهی دست یافته است. تقریباً هر یک از دادگاه­ های فدرال برای رسیدگی به این موارد، عنوان «عمدی» را به طور ویزه­ای به معنای «بی پروا» یا «کوری عمدی» می­‌داند.

موضوع شماره 2 – ارائه گزارش سالانه PFIC ایالات متحده؟

اتباع آمریکا به طور روزافزونی از گزینه صندوق سرمایه‌ گذاری جهت اخذ ویزای طلایی پرتغال استفاده می‌­کنند. دلیل این امر ثابت­بودن مبلغ سرمایه ­گذاری است. در این شرایط ضرورتی برای پرداخت هزینه ­ای برای نگهداری یا محافظت از دارائی وجود ندارد. اما برای املاک باید هزینه­ هائی برای حفاظت از آنها در برابر عوامل یا متجاوزان پرداخت شود. انتخاب این گزینه می­‌تواند برای مالک سهام/ واحد دردسر مالیاتی دیگری در ایالات متحده به وجود بیاورد.

به طور خاص، تعداد بسیار اندکی از آمریکایی­ ها در مورد PFIC اطلاعات دارند. این عنوان به شرکت سرمایه­ گذاری خارجی غیرفعال اطلاق می­‌شود. ممکن است عده­ای PFIC را مترادف ابزارهای مالی عجیب و غریب یا بسیار تخصصی بدانند. بر این اساس بسیاری از آمریکایی­ها تصور می­کنند که مالک هیچ کدام از آنها نیستند. برای بسیاری از آمریکایی­ های بی خبر، چنین تصوری می­‌تواند پر هزینه باشد.

در واقع PFICها شرکت های خارجی و غیر آمریکائی هستند. بیش از 75 درصد درآمد این شرکت­ها از منابع غیرفعال تامین می­شود. این منابع شامل بهره، سود سهام، سود سرمایه و درآمد اجاره می­باشند. راه دیگر کسب درآمد آنها می­تواند بیش از 50 درصد درآمد آنها را ارائه دهد. این مسیر تولید دارائی غیرفعال است. هر این شامل شرکت غیر آمریکایی که در یک تجارت فعال حضور ندارد، تولید درآمد غیرفعال می­کند.

اکثریت PFIC ها سرمایه ­گذاری ­های جمع­آوری شده هستند که به عنوان شرکت خارج از آمریکا ثبت شده‌­اند. این شرکت­‌ها شامل صندوق‌ های متقابل خارجی، صندوق‌های مبادله ارز، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری مسدودشده، صندوق‌های پوشش ریسک، صندوق‌های بازار پول هستند. نمونه دیگر این شرکت­‌ها سرمایه‌ گذاری‌ هایی است که در برخی از برنامه‌های بازنشستگی غیرآمریکایی نگهداری می‌شوند. به طور خلاصه، صندوق­های سرمایه­ گذاری ویزای طلایی پرتغال یک PFIC محسوب می­‌شود.

در مقایسه با سرمایه گذاری­ های مشابه که منشا آن در آمریکا، برخورد مالیاتی آمریکا با PFICها بسیار تنبیهی است. مالیات ایالات متحده به طور کلی براساس نرخ های درآمد معمولی تعیین می‌­شود. در این زمینه مالیات بر درآمد بر پایه کمترین سرمایه قابل کسب از سرمایه­ گذاری خارجی آلوده به PFIC محاسبه می­‌شود. کل مالیات آمریکا بر سرمایه­ گذاری PFIC  می­‌تواند تعداد توزیع PFIC را بی اثر نماید.

برخی تخفیف‌های بالقوه از مجازات‌­های سنگین مالیاتی بر پایه استثناهایی در روش اخذ مالیاتی پیش‌فرض برای PFIC لحاظ می‌شوند. در صورت واجد شرایط بودن، مالیات دهنده آمریکائی می‌­تواند انتخاباتی با عنوان صندوق انتخاب واجد شرایط برگزار کند. این انتخابات به منظور کسب مجوز تاسیس یک PFIC برگزار می­ شود. در این شرایط مالیات PFIC شما در آمریکا پرداخت می­ شود. این امر بسیار شبیه مشارکت است. به این معنی که درآمد ویژگی خود را حفظ می ­کند. در این حالت، مالیات از سود سرمایه اخذ و سود به سهام دار ارائه می­شود. بر اساس چارچوب فوق مالیات ­دهنده آمریکایی مالیات کمتری نسبت به قوانین پیش فرض بسیار تنبیهی می پردازند. این قوانین تنبیهی با عنوان درمان صندوق 1291 شناخته می‌­شوند.

مالیات­ دهنده آمریکایی در صورت واجد شرایط بودن می‎‌­تواند در انتخابات یادشده شرکت کند. این امر در راستای اخذ  بهترین نتیجه برای PFIC انجام می­‌شود. جهت واجد شرایط شدن و شرکت در انتخابات فوق، حامی مالی PFIC باید یک گزارش مالی سالانه به سهامدار آمریکائی ارائه نماید. این سند حاوی اطلاعات خاص بوده و  باید توسط PFIC یا نماینده مجاز آن امضا شود. مقررات خزانه داری آمریکا ایالات متحده واضح و شفاف است. مالیات دهنده آمریکائی باید گزارش  سالانه PFIC را برای حضور در انتخابات اخذ کند. در صورتی که این مدرک ارائه نشود، مالیات دهنده آمریکائی مجاز به حضور در انتخابات نمی‌­باشد.

بیشتر بدانید: اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی

در برخی از مواقع برگزاری انتخابات یادشده دشوار است. در راستای تعیین میزان بدهی مالیاتی بر اساس این روش، سهامدار منتخب PFIC به اطلاعات متعددی نیاز دارد. این اطلاعات باید در زمینه ­های مالی و مالیاتی از شرکت یا صندوق سرمایه گذاری غیرآمریکایی اخذ ­شوند. میزان مالیات بر پایه اصول حسابداری مالیاتی ایالات متحده تعیین می­شود. تجربه ما گویای این امر است که بسیاری از شرکت‌های غیرآمریکایی تمایلی به ارائه این اطلاعات ندارند. در برخی از موارد نیز شرکت ­ها قادر به ارائه این اطلاعات بطور دقی یا در زمان مناسب نیستند. انتظار داریم که تعداد محدودی از صندوق‌های سرمایه‌ گذاری ویزای طلایی پرتغال سهامداران کافی در ایالات متحده داشته باشند. در این صورت صندوق ­های فوق می­‌توانند هزینه داخلی خود را برای تهیه صورت‌حساب سالانه PFIC توجیه کنند. عدم توانائی در انجام این کار، سهامداران آمریکایی را در روش مالیاتی پیش فرض مصادره کننده PFIC محبوس و اسیر می­‌بینند.

مشکل دیگری که PFIC ایجاد می­‌کند، وظیفه دشوار پیروی از قوانین ارائه گزارشات IRS برای PFICها است. مالکیت چنین شرکت­ هائی توسط آمریکائی های مقیم خارج معمول و رایج است. در چنین شرایطی حسابداران متخصص جهت محاسبه مالیات برون مرزی آمریکایی­ های مقیم خارج استخدام می­‌شوند. شاید مشکل عمده این باشد که برای هر PFIC باید فرم 8621 مرتبط با آنها و بطور جداگانه ثبت شود. در زمان کمی مشخص می­‌شود که ثبت فرم های 8621 برای چندین سرمایه گذاری PFIC ممکن است مانند تهیه گزارشات مالی عظیم باشد. اقدامات لازم برای تهیه این مدارک، بدون توجه به ارزش سرمایه­ گذاری­ ها یا نتایج استفاده از آنها در طول زمان انجام می­‌شوند.

موضوع شماره 3 – مطابقت با فرم 8938 ایالات متحده با  FATCA

تعهدات قانون انطباق مالیات بر حساب خارجی با استفاده از فرم 8938 نیاز به توضیح بیشتری دارد. در این چارچوب مشخص می­‌شود که یک آمریکایی بدون توجه به محل اقامت باید فرم 8938 را ارسال نماید. اما با توجه به محل اقامت او سکونت او مقادیر آستانه ­ای متفاوتی وجود دارند.

تعهدات قانون انطباق مالیات بر حساب خارجی  در سال 2010 تصویب شد. بر اساس این قانون، تمامی مؤسسات مالی خارجی ملزم به ارائه گزارش در مورد دارایی‌های خارجی آمریکائی­ ها می­‌باشند. همچنین گزارش باید دربردارنده اطلاعاتی در خصوص پرداخت های معوق به افراد آمریکایی باشند. این الزام برای کلیه موسسات مالی در جهان می­باشد. فرم 8938 با گزارش اطلاعات موجود در سایر فرم­های ایالات متحده فرق دارد. تکمیل فرم 8938 مستلزم ارائه گزارش توسط مالیات­ دهندگان ایالات متحده در مورد انواع دارایی­ های مالی خارجی آنها می ­باشد. از این رو فرم یادشده فقط اطلاعات  حساب­های بانکی خارجی را در خود جای نمی­‌دهد. فرم 8938 به فرم جهت 1040 تهیه گزارش سالانه مالیات قابل اخذ از آمریکائی ­ها پیوست می­‌شود. در این صورت ادعای ناآگاهی مالیات دهندگان یا حسابداران آنها در مورد الزام به گزارش دارایی خارجی دشوارتر می­‌شود.

اگر موجودی حسابش فرد آمریکایی مقیم خارج از آستانه های زیر بیشتر شود، باید فرم 8938 را همراه با اظهارنامه مالیاتی ارسال کند:

افراد مجرد (یا متاهل – پرونده جداگانه): ارزش کل دارایی‌­های خارجی آنها بیشتر از 000,200 دلار آمریکا در آخرین روز سال مالیاتی یا بیش از 000,300 دلار آمریکا در هر زمانی از سال بوده است.

ثبت نام مشترک افراد متاهل: ارزش کل دارایی­‌ها در آخرین روز سال مالیاتی بیش از 000,400 دلار آمریکا یا در هر زمانی از سال بیش از 000,600 دلار آمریکا بوده است.

در صورتی که یک آمریکایی در کل سال مالیاتی مقیم کشور خارجی باشد یا 330 روز از یک دوره 12 ماهه را خارج از آمریکا زندگی کند. مالیات­دهندگانی که در آمریکا زندگی می­‌کنند، مقادیر آستانه کمتری دارند. این امر الزام به بایگانی فرم 8938 را در پی دارد.

واضح است که الزام به ارائه فرم 8938 جایگزین تعهد مالیات­ دهندگان برای ارسال اظهارنامه­ های مختلف نمی­‌شود. این اظهارنامه ­ها مرتبط به FBAR یا PFIC  و سایر گزارشات بین المللی آمریکا می‌­باشند. . در هر شرایطی باید فرم 8938 در خصوص دارایی خارجی در سال مالیاتی مورد نظر ارائه شود. وجود سود یا زیان از دارائی ­ها، هیچ منعی برای ارائه گزارش به وجود نمی‌­آورند. IRS موضع خاصی در این خصوص اتخاذ کرده است. در این وضعیت اگر فرم 8938 ارسال نشود، محدودیت قانونی نیز وجود ندارد.

واضح است که عدم توجه آمریکایی­ ها به مسائل آمریکا می­‌تواند به سرعت حرکت رویایی آنها به سوی پرتغال را به یک کابوس تبدیل کند. در بخش­ های دوم و سوم این مقاله، سایر مسائل جهانی را مورد بررسی قرار می‌­دهیم. همچنین در خصوص موضوعاتی مانند استفاده از اقامت یا شهروندی توسط ابزار سرمایه‌ ­گذاری، ویزای طلایی پرتغال به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی مهاجرتی گفتگو می­‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com