ارزان‌ترین برنامه شهروندی جهان در خطر لغو

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ارزان‌ترین برنامه شهروندی جهان در خطر لغو

مقدمه

به دنبال پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا برای تعلیق بخشی از توافقنامه لغو صدور روادید اتحادیه با این کشور، دولت وانواتو با استخدام یک آژانس تحقیقاتی مستقر در بریتانیا و یک شرکت بازاریابی جدید، اقداماتی را برای حفظ برنامه شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری خود، انجام داده است. در 12 ژانویه، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که […]

خطر لغو برنامه شهروندی وانواتو

به دنبال پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا برای تعلیق بخشی از توافقنامه لغو صدور روادید اتحادیه با این کشور، دولت وانواتو با استخدام یک آژانس تحقیقاتی مستقر در بریتانیا و یک شرکت بازاریابی جدید، اقداماتی را برای حفظ برنامه شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری خود، انجام داده است. در 12 ژانویه، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که برنامه CBI وانواتو تهدیدی برای امنیت اتحادیه اروپا است زیرا متقاضیان به درستی غربالگری نمی‌شوند. پس از آن دولت وانواتو نیز اعلام کرد که در حال امضای توافقنامه‌ای با آژانس بررسی سوابق بریتانیا،  FACT UK است و اطمینان داد که شرکت‌های بین المللی بیشتری برای بررسی دقیق‌تر و قوی‌تر کردن برنامه CBI کشور مشارکت خواهند کرد.

شرکت مشاوره و بازاریابی CS Global Partners اعلام کرده است که با دولت وانواتو برای بازسازی و تغییر نام تجاری برنامه CBI این کشور همکاری می‌کند. طبق بیانیه رسمی، دولت وانواتو گفت که این برنامه به طور کامل «در راستای استانداردهای پذیرفته شده بین المللی» مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. «دولت باید روی همه متقاضیان CBI که در شش سال گذشته شهروندی دریافت نموده‌اند به طور عطف به ماسبق بررسی‌های دقیقی را انجام دهد تا مطمئن شود که فقط متقاضیان معتبر تأیید شده‌اند. اگر یک شهروند اقتصادی در بررسی دقت لازم رد شود، شهروندی او احتمالا لغو خواهد شد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تا پیش از اجرایی شدن تعلیق بخشی از معافیت لغو روادید اتحادیه با این کشور پس از تصویب این اقدام توسط شورای اروپا، وانواتو حدود دو ماه فرصت تنفس برای مذاکره با کمیسیون اتحادیه اروپا خواهد داشت.

برنامه شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری وانواتو

وانواتو قانون اعطای تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری اصلاح کرده است تا به سرمایه‌گذاران خارجی ثروتمند این امکان را بدهد که در بخش املاک و مستغلات این جمهوری سرمایه‌گذاری کنند و در ازای آن پاسپورت وانواتو دریافت کنند.

پیش از این، این کشور جزیره‌ای فقط یک مسیر کمک مالی بلاعوض به دولت در ازای دریافت پاسپورت را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌کرد که شرایط لازم برای اخذ شهروندی کشور از طریق برنامه سرمایه‌گذاری را داشته باشند. یک متقاضی مجرد فقط باید 100 هزار دلار برای دریافت پاسپورت وانواتو بپردازد در حالی که خانواده‌هایی با حداکثر 4 عضو باید حداقل 130 هزار دلار اهدا کنند و در عرض چند ماه پاسپورت خود را دریافت نمایند.

در 26 آوریل 2021، زمانی که پارلمان وانواتو اصلاحیه قانون شهروندی را با 27 رای تصویب کرد، گزینه سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات اجرایی شد. با آخرین اصلاحیه قانون شهروندی، سرمایه‌گذاران خارجی اکنون می‌توانند علاوه بر مسیر کمک مالی، برای برنامه REO نیز درخواست دهند.

وانواتو با برنامه سرمایه‌گذاری شهروندی املاک و مستغلات را دوباره اجرایی می‌کند

برنامه REO قبلاً یک بار در کشور راه اندازی شده بود. این قانون در سال 2014 نیز اجرا می‌شد، اما بعداً مجلس آن را در سال 2015 لغو کرد.

نخست ‌وزیر وانواتو، باب لافمن، در یادداشت خود با مقدمه متن آخرین قانون اصلاح تابعیت که در روزنامه رسمی منتشر شده است توضیح داد که این برنامه برای جذاب‌تر کردن برنامه CBI این کشور برای سرمایه‌گذاران ثروتمند خارجی بازگردانده شده است.

لافمن گفت: «وانواتو در اقتصاد جهانی حضور دارد و برای جذب سرمایه‌گذاری‌های عمده لازم، باید با سایر نقاط جهان در ارائه مشوق‌ها به سرمایه‌گذاران بزرگ رقابت کند.

سیاست جدید به سرمایه‌گذاران خارجی این امکان را می‌دهد که فقط در آن دسته از پروژه های املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند که دولت برای برنامه REO اختصاص داده است.

دولت وانواتو با جمعیتی حدود 250 هزار نفر می‌خواهد از این پول برای توسعه زیرساخت‌های کشور، بهبود امکانات بهداشتی و آموزشی و تقویت بخش گردشگری کشور استفاده کند.

برنامه REO

نخست وزیر در توضیح معنای REO گفت: «این توافقنامه‌ای است که در مدت زمان مشخصی که این گزینه در حال اجرا است به طرف صاحب اختیار، حق انحصاری، نامحدود و غیرقابل فسخ برای خرید ملک از طرف فروشنده اعطا می‌کند. زمانی که صاحب اختیار، ملکی را خریداری می‌کند حق و اختیار انحصاری، نامحدود و غیرقابل فسخ را برای خرید ملک با قیمت ثابت برای یک دوره زمانی مشخص می‌خرد.»

دولت وانواتو امیدوار است که برنامه REO فرصت‌های شغلی و تجاری را در چندین زمینه از جمله هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، تامین مواد غذایی، خرده فروشی، گردشگری و همچنین بهبود جاده‌ها، تلفن، برق و شبکه‌های آب ایجاد کند.

این اصلاحیه تصریح می‌کند که هر سرمایه‌گذاری که تحت این برنامه درخواست می‌کند باید ظرف سه ماه پس از درخواست خود، نتیجه را دریافت کند.

فروش ملک خریداری شده

لافمن در یادداشت خود تصریح کرده است که سرمایه‌گذار خارجی اجازه فروش زمین تحت این برنامه را نخواهد داشت.

از آنجایی که هدف این سیاست به حداکثر رساندن رشد اقتصادی با تمرکز بر تامین زیرساخت‌های لازم برای تامین رشد صنعت گردشگری است سرمایه‌گذار عمده تنها مجاز به فروش خانه‌ها، آپارتمان‌ها و مجتمع‌های ساخته شده خواهد بود و مجاز به فروش زمین خالی نخواهد بود.»

علاوه بر این، سرمایه‌گذار خارجی در سرمایه‌گذاری‌های خود در املاک و مستغلات حق نامحدود نخواهد داشت. اگرچه در متن لایحه و تبصره نخست وزیر زمانبندی دقیقی برای اجاره ذکر نشده است، اما برخی از رسانه‌ها آن را 75 سال عنوان می‌کنند.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در زمینه اخذ شهروندی وانواتو از طریق سرمایه‌گذاری، می‌توانید با کارشناسان کراس بوردر فریدم در امارات، دانمارک و یا کانادا ارتباط برقرار کنید، ما شما را برای انجام بهترین سرمایه‌گذاری‌ها تا دریافت پاسپورت وانواتو برای خود و افراد خانواده‌تان همراهی خواهیم کرد.

چنانچه سوال، تجربه یا نظری در خصوص اخذ شهروندی وانواتو دارید، در قسمت دیدگاه‌ این مقاله یا در بخش پرسش و پاسخ همگانی وبسایت نیز می‌توانید پرسش‌های خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن‌ها پاسخ گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر نیاز به مشاوره دارید فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما شرایط شما را کاملا بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره سریع دارید؟ همین حالا با ما تماس بگیرید: ۱۱۱ ۷۲ ۹۹ ۵۲ ۹۷۱+ یا به ما ایمیل بزنید: info@cbfiran.com